Angrerett, bytte og retur

KJØPSVILKÅR FOR HANDEL SOM PRIVATKUNDE

 

ANGRERETT
Ved kjøp på nett har du som kunde rett til å angre kjøpet ditt etter angrerettlovens bestemmelser.

Illums Bolighus tilbyr sine kunder 30 dagers angrerett. Angreretten kan benyttes både ved retur av varer per post eller ved retur i butikk mot fremvisning av fakturakopi eller gyldig byttemerke. Medfølgende din bestilling er et angrerettskjema som skal fylles ut og leveres eller sendes med returen. Angrerett innebærer at kundene refunderes det beløpet de returnerer varer for inklusive leveringsfrakten. Illums Bolighus refunderer ikke fraktkostnader forbundet med returen. 

For å gjøre returen og oppgjøret så lett og behagelig som mulig har vi listet opp noen punkter om retur av varer som det er verdt å merke seg i forkant av returen.

  • Vi anbefaler varsom håndtering av alle varer. Dette fordi varer som returneres ikke skal være brukt og emballasjen skal være i samme stand som da du mottok den. 
  • Emballasje kan åpnes og varen kan undersøkes, men varen skal ikke være brukt.
  • Eventuell forsegling på varer skal ikke være brutt. 
  • Ved retur av elektriske artikler (herunder lamper, audio, kjøkkenmaskiner osv) skal disse ikke ha blitt tilkoblet strøm.
     

Dersom en vare blir returnert skadet eller med skadet eller uoriginal emballasje forbeholder Illums Bolighus seg retten til å gjøre en forholdsmessig reduksjon av returbeløpet basert på varens verdireduksjon i samsvar med angrerettloven § 25(3). For slike returtilfeller opererer Illums Bolighus med standardiserte satser.

        For skadet eller uoriginal emballasje reduseres refusjonen med 25 %.
        For skadet eller ødelagt vare reduseres refusjonen med 50 %.


Når returen er godkjent av Illums Bolighus betaler vi tilbake beløpet inklusive leveringsfrakt etter et eventuelt fratrekk for verdireduksjon til det betalingskortet du har betalt med. Returneres varen til Illums Bolighus sitt varehus i Håkon VIIs gate 10 i Oslo overføres beløpet til ønsket konto. Vær oppmerksom på at det kan gå noe tid før beløpet er tilgjengelig på kontoen din. Dette avhenger av hvilket kredittkort du har brukt og hvilken bank du bruker.

Angrerettskjema kan hentes her.

Varer kjøpt på www.illumsbolighus.no kan returneres eller byttes i våre fysiske butikker eller sendes i retur til følgende adresse:

Illums Bolighus Online
Att: DITT WEBNUMMER(F.eks. WEB12345)
Håkon VIIs gate 10
0106 Oslo

 

Unntak fra angreretten
Angreretten gjelder ikke for vare(r) som er fremstilt etter kunden spesifikasjoner eller som har fått ett tydelig personlig preg. Angreretten gjelder heller ikke for forseglede varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, der forseglingen er brutt etter levering, eksempelvis håndklær, dyner, puter, sengetøy, laken, intimprodukter osv. Angreretten gjelder heller ikke på forseglede medieprodukter(herunder bl.a. audio).

 

BYTTE OG RETUR
Varer kan returneres i butikk eller per post. Ved retur kan kunden velge å bytte de returnerte varene i andre varer eller å få beløpet refundert.
Dersom varen(e) ønskes returnert per post, må kunden selv dekke kostnader til returporto.  Retur av varer enten ved bruk av bytterett eller angrerett forutsetter at varen(e) som returneres ikke er brukt og returneres tilbake i original emballasje uten skader. 

Varer kan returneres i butikk eller ved å sende de til følgende adresse:

Illums Bolighus Online
Att. DITT WEBNUMMER(F.eks. WEB12345)
Håkon VIIs gate 10
0106 Oslo

Ta med eller legg ved fakturakopi eller gyldig byttemerke.



UNDERSØKELSE AV VAREN
Etter at du har mottatt varen(e) skal du så snart som mulig undersøke om leveringen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om varen(e) har feil eller mangler, og om varen(e) har blitt skadet i transport. 
For møbler som leveres på dør skal eventuelle transportskader meldes til sjåføren før eventuelle fraktpapirer signeres slik at skaden(e) blir registrert hos transportfirmaet. 
Deretter skal du så snart som mulig gi beskjed til Illums Bolighus.

 

FORBEHOLD OM BILDEGJENGIVELSE
PC skjermer kan være innstilt forskjellig og variere i størrelse. Derfor kan fargegjengivelse variere i stor grad. Illums Bolighus kan ikke garantere at de fargene du ser på skjermen din avspeiler den nøyaktige fargen varen har.

Illums Bolighus prøver likevel å beskrive varen så godt som mulig. Du er alltid velkommen til å kontakte Illums Bolighus sin kundeservice for mer informasjon.



TRANSPORTSKADER
Dersom en vare ankommer skadet skal eventuelle transportskader meldes til sjåføren før eventuelle fraktpapirer signeres slik at skaden(e) blir registrert hos transportfirmaet. Deretter skal du så snart som mulig gi beskjed til Illums Bolighus. 

Alle skader skal dokumenteres med bilde(r) eller video. Dette gjelder også ødelagt emballasje ved transportskader. Dokumentasjon på skade(r) legges ved eller leveres med henvendelsen. 

Dersom du har fått varen tilsendt vil returseddel bli sendt på e-post. Deretter settes fraktseddelen på returemballasjen og pakken avleveres ved nærmeste postkontor. Skader kan også meldes inn i butikk. Det anbefales likevel å sende inn bilde(r) eller video av skadene før man kommer til et av våre varehus med varen. 

Du kan melde inn din reklamasjon ved å sende en mail til post@illumsbolighus.no med bilde(r) eller video.



REKLAMASJON
Alle varer kjøpt hos Illums Bolighus og på www.illumsbolighus.no er omfattet av lov om forbrukerkjøp som fastsetter to års reklamasjonsrett. Denne reklamasjonsretten forlenges til fem år dersom varen er ment til å vare vesentlig lengre enn to år. Reklamasjonsrett innebærer at du som kunde kan fremme krav om avhjelp som følge av mangler ved en vare.  En mangel er et avvik mellom det som er levert og det som med rimelighet kan anses som avtalt eller klart forutsatt etter kjøpsavtalen, herunder en iboende svakhet i produktet som skyldes produksjonsfeil.

I vurderingen av om det foreligger en mangel ved en vare tas forhold som feil bruk, manglende vedlikehold, osv i betraktning. Skader som følge av normal slitasje og uaktsom bruk er ikke mangler og derfor ikke avhjelpsberettiget.

For varer som er tilsendt skal du undersøke disse og melde tilbake til Illums Bolighus innen rimelig tid dersom forsendelsen er skadet når du mottar den eller varen ikke er det som er beskrevet på ordrebekreftelsen.

Ved reklamasjoner eller transportskader kan du kontakte Illums Bolighus i Håkon VIIs gate 10 i Oslo, vår kundeservice på tel. (+47) 22 01 55 10(Hverdager mellom 10.00-16.00) eller sende en epost til post@illumsbolighus.no.  

Den mangelfulle, skadde eller feilleverte varen skal returneres til Illums Bolighus på Håkon VIIs gate 10 i Oslo eller til denne adressen:

Illums Bolighus Online
Att. DITT WEBNUMMER(F.eks. WEB12345)
Håkon VIIs gate 10
0106 Oslo

Ta med eller legg ved fakturakopi ved reklamasjoner.

Illums Bolighus refunderer fraktomkostninger som er forbundet med retur dersom reklamasjonen godkjennes som avhjelpsberettiget.

 

GARANTI
Garanti som gis av produsenten gir deg rettigheter i tillegg til de rettighetene du allerede har i samsvar med ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i dine rettigheter.

 

KONTAKT
Henvendelser vedrørende nettbutikk og kjøp på nett: online@illumsbolighus.no
Henvendelser vedrørende No1: no1@illumsbolighus.no
Andre henvendelser: post@illumsbolighus.no
Telefon: (+47) 22 01 55 10

printlogo
Vi bruker cookies for å gi deg et brukervennlig nettsted. Les mer Ok