Kjøpsvilkår

KJØPSVILKÅR FOR HANDEL SOM PRIVATKUNDE

Disse kjøpsbetingelser er gjeldende for kjøp på www.illumsbolighus.no og ved andre fjernsalgsavtaler fom. 13. juni 2014.


GENERELLE OPPLYSNINGER  
Illums Bolighus Norge AS
Org.nr. 9930 75930
Munkedamsveien 27
0251 Oslo
post@illumsbolighus.no
Konto.nr. 8101.23.85862
Telefon (+47) 22 01 55 10
Etablert i 1941

 

KJØPSAVTALEN
Etter at Illums Bolighus har registrert din ordre vil du motta en ordrebekreftelse.  Alle bestillinger tar forbehold om vårt varelager og forutsetter at Illums Bolighus aksepterer din ordre.  Kjøpsavtalen er først inngått når Illums Bolighus har akseptert din ordre.
Dersom en vare du har bestilt er utsolgt vil du få beskjed om dette da leveringstid kan påløpe.  Du vil også få beskjed dersom varen(e) er produsert i begrenset opplag og ikke lenger kan skaffes.  Illums Bolighus tar forbehold om utgåtte varer.
Du kan annullere bestillingen din etter eget ønske med forbehold mot annen avtale mellom deg og Illums Bolighus.


PRISER
Aller priser er oppgitt i NOK inkl. merverdiavgift.  Prisene inkluderer ikke fraktavgift.  Eventuell fraktavgift pålegges ved utsjekk i kassen.  Illums Bolighus kan til enhver tid endre prisene på nettsiden.  Prisjusteringer vil ikke pålegges bestillinger som Illums Bolighus allerede har sendt ordrebekreftelse på. 
llums Bolighus tar i alle henseender forbehold om pris- og trykkfeil på nettsiden.


SIKKER BETALING
Du kan betale med følgende betalingskort:

VISA, VISA Electron, EURO/Mastercard og Diners.

Illums Bolighus benytter seg av betalingsformen PayEx.  Denne betalingsformen innebærer at beløpet reserveres på din konto straks Illums Bolighus har akseptert din ordre.  Beløpet trekkes imidlertid ikke fra din konto før varen er klar til avhenting eller sendes til deg.  Illums Bolighus er ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser eller manglende levering som følge av at betalingskortet blir avvist.  Dersom betalingskortet blir avvist forbeholder Illums Bolighus seg retten til å annullere din bestilling.

Dersom Illums Bolighus ikke kan akseptere din bestilling av hensyn til pris- eller trykkfeil eller andre grunner vil reservasjonen på ditt betalingskort heves.  Pengene vil da bli fristilt på din konto i løpet av kort tid.  Tiden kan likevel variere noe avhengig av hvilket kredittkort du har brukt og hvilken bank du bruker.

PayEx sin driftsplattform behandler dine betalingsopplysninger i samsvar med den internasjonale sikkerhetsstandarden PCI DSS.  For å opprettholde denne sikkerhetsstandarden bruker Illums Bolighus SSL(Secure Sockets System) til å kryptere all informasjon som oppgis i forbindelse med bestillingen din.


HENTING OG LEVERING

Henting
Dersom du velger å hente varen din hos Illums Bolighus i Munkedamsveien 27 i Oslo betaler du ikke frakt.  Når bestillingen din er klar til avhenting vil du motta en bekreftelse på epost.  Denne eposten må fremvises ved henting sammen med gyldig ID.

Levering i Norge
Levering skjer vanligvis 2-7 arbeidsdager etter at din bestilling er godkjent.  Leveringstidene kan ikke garanteres og må anses som veiledende.  Illums Bolighus tar ikke ansvar for forsinkelser.  Dersom en vare ikke kan leveres som forventet vil du bli kontaktet og motta ny forventet leveringstid.  For utsolgte varer med kort leveringstid (<10 dager) vil du ikke bli kontaktet.  Ved lengre leveringstid vil du motta informasjon om forventet leveringstid. Frakt innenfor Norge er beregnet til 65 kr.  Dette gjelder ikke for fraktfrie kampanjer.  

Pakker som ikke vil få plass i en postkasse vil bli lagt hos din nærmeste postutlevering.  Du vil få en hentemelding med 14 dagers hentefrist.  Etter dette vil pakken bli sendt tilbake til Illums Bolighus.  For uavhentede pakker forbeholder Illums Bolighus seg retten til å debitere et gebyr på kr 65 for de omkostninger forsendelsen har påført Illums Bolighus.

Levering til utlandet
Levering i Europa skjer vanligvis 6-8 arbeidsdager etter at Illums Bolighus har godkjent din bestilling. Utenfor Europa bestreber Illums Bolighus seg på å få varen levert 12-14 arbeidsdager etter at Illums Bolighus har godkjent din bestilling.  Leveringstidene kan ikke garanteres og må anses som veiledende.  Illums Bolighus tar ikke ansvar for forsinkelser som følge av problemer som mot formodning måtte oppstå i forbindelse med frakt.

Fraktavgift på utenlandske forsendelser utregnes automatisk mens du handler basert på din leveringsadresse og bestillingens volum. Ettersom fraktrater er gjenstand for stadige justeringer forbeholder Illums Bolighus seg retten til å korrigere fraktavgiften i dialog med deg som kunde. Frakten angis ved aksept av bestillingen din i kjøpsprosessen.

Pakker som ikke vil få plass i en postkasse vil bli lagt hos din nærmeste postutlevering.  Herifra vil det sendes ut en hentemelding med en nærmere bestemt hentefrist.  Etter dette vil pakken bli sendt tilbake til Illums Bolighus.  For uavhentede pakker forbeholder Illums Bolighus seg retten til å debitere et gebyr på et beløp tilsvarende de ovenfor nevnte fraktpriser for de omkostninger forsendelsen har påført Illums Bolighus.


SKATTER, AVGIFTER OG TOLL
Varer som skal sendes til utlandet kan bli pålagt ulike skatter, avgifter og toll.  Illums Bolighus er ikke ansvarlig for eventuelle skatter, avgifter og toll som blir pålagt kundens bestilling ved sending til utlandet.


SPORING AV FORSENDELSER
Etter at Illums Bolighus har godkjent din ordre vil du få tilsendt et sporingsnummer på e-post.  En forsendelse kan normalt spores 12 timer etter at sporingsnummeret er mottatt.  Med sporingsnummeret kan du følge varen fra den blir sendt og til den ankommer leveringsstedet.

Ved spørsmål vedørende leveringen kan du kontakte Illums Bolighus sin kundeservice på telefon (+47) 22 01 55 10(Hverdager mellom 10.00-16.00) eller til send en epost til online@illumsbolighus.no


UNDERSØKELSE AV VAREN
Etter at du har mottatt varen(e) skal du så snart som mulig undersøke om leveringen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om varen(e) har feil eller mangler, og om varen(e) har blitt skadet i transport. 
For møbler som leveres på dør skal eventuelle transportskader meldes til sjåføren før eventuelle fraktpapirer signeres slik at skaden(e) blir registrert hos transportfirmaet. Deretter skal du så snart som mulig gi beskjed til Illums Bolighus.


TRANSPORTSKADER
Dersom en vare ankommer skadet skal eventuelle transportskader meldes til sjåføren før eventuelle fraktpapirer signeres slik at skaden(e) blir registrert hos transportfirmaet.  Deretter skal du så snart som mulig gi beskjed til Illums Bolighus. Alle skader skal dokumenteres med bilde(r) eller video.  Dette gjelder også ødelagt emballasje ved transportskader.  Dokumentasjon på skade(r) legges ved eller leveres med henvendelsen.

Dersom du har fått varen tilsendt vil returseddel bli sendt på e-post.  Deretter settes fraktseddelen på returemballasjen og pakken avleveres ved nærmeste postkontor.  Skader kan også meldes inn i butikk.  Det anbefales likevel å sende inn bilde(r) eller video av skadene før man kommer til ett av våre varehus med varen. Du kan melde inn reklamasjon ved å sende en mail til post@illumsbolighus.no med bilde(r) eller video.


REKLAMASJON
Alle varer kjøpt hos Illums Bolighus og på illumsbolighus.no er omfattet av lov om forbrukerkjøp., hvilket fastsetter to års reklamasjonsrett. Denne reklamasjonsretten forlenges til fem år dersom varen er ment til å vare vesentlig lengre. Reklamasjonsrett innebærer at du som kunde kan fremme krav om avhjelp som følge av mangler ved en vare.  En mangel er et avvik mellom det som er levert og det som med rimelighet kan anses som avtalt eller klart forutsatt etter kjøpsavtalen.

I vurderingen av om det foreligger en mangel ved en vare tas forhold som feil bruk, manglende vedlikehold, osv i betraktning. Skader som følge av normal slitasje og uaktsom bruk er ikke mangler og derfor ikke avhjelpsberettiget.

For varer som er tilsendt skal du undersøke disse og melde tilbake til Illums Bolighus innen rimelig tid dersom forsendelsen er skadet når du mottar den eller varen ikke er det som er beskrevet på ordrebekreftelsen.

Ved reklamasjoner eller transportskader kan du kontakte Illums Bolighus i Munkedamsveien 27 i Oslo, vår kundeservice på tel. (+47) 22 01 55 10(Hverdager mellom 10.00-16.00) eller send en epost til post@illumsbolighus.no.  

Den mangelfulle, skadede eller feilleverte varen skal returneres til Illums Bolighus på Munkedamsveien 27 i Oslo eller til denne adressen:

Illums Bolighus Online
Att. DITT WEBNUMMER(F.eks. WEB12345)
Munkedamsveien 27
0251 Oslo

Ta med eller legg ved fakturakopi ved reklamasjoner.

Illums Bolighus refunderer fraktomkostninger som er forbundet med retur dersom reklamasjonen godkjennes som avhjelpsberettiget.


GARANTI
Garanti som gis av produsenten gir deg rettigheter i tillegg til de rettighetene du allerede har i samsvar med ufravikelig lovgivning.  En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i dine rettigheter.


ANGRERETT
Ved kjøp på nett har du som kunde rett til å angre kjøpet ditt etter angrerettlovens bestemmelser. Illums Bolighus tilbyr sine kunder 30 dagers angrerett.  Angreretten kan benyttes både ved retur av varer per post eller retur i butikk mot fremvisning av fakturakopi eller gyldig byttemerke.  Medfølgende din bestilling er et angrerettskjema som skal fylles ut og leveres eller sendes med returen.  Angrerett innebærer at kundene refunderes det beløpet de returnerer varer for inklusive leveringsfrakten. Illums Bolighus refunderer ikke de fraktkostnader som er forbundet med returen. 
For å gjøre returen og oppgjøret så lett og behagelig som mulig har vi listet opp noen punkter om retur av varer som det er verdt å merke seg i forkant av returen.

  • Vi anbefaler varsom håndtering av alle varer.  Dette fordi varer som returneres ikke skal være brukt og emballasjen skal være i samme stand som da du mottok den. 
  • Emballasje kan åpnes og varen kan undersøkes, men varen skal ikke være brukt.
  • Eventuell forsegling på varer skal ikke være brutt. 
  • Ved retur av elektriske artikler (herunder lamper, audio, kjøkkenmaskiner osv) skal disse ikke ha blitt tilkoblet strøm.

Dersom en vare blir returnert skadet eller med skadet eller uoriginal emballasje forbeholder Illums Bolighus å gjøre en forholdsmessig reduksjon av returbeløpet basert på varens verdireduksjon i samsvar med angrerettloven § 25(3).  For slike returer opererer Illums Bolighus med tilsvarende standardiserte satser for slike situasjoner.

  • For skadet eller uoriginal emballasje reduseres refusjonen med 25 %.
  • For skadet eller ødelagt vare reduseres refusjonen med 50 %.


Når returen er godkjent av Illums Bolighus, betaler vi tilbake beløpet inklusive leveringsfrakt etter et eventuelt fratrekk for verdireduksjon til det betalingskortet du har betalt med. Returneres varen til Illums Bolighus på Munkedamsveien 27 i Oslo eller Strandgaten 20 i Bergen, overføres beløpet til ønsket konto. Vær oppmerksom på at det kan gå noe tid før beløpet er tilgjengelig på kontoen din. Dette avhenger av hvilket kredittkort du har brukt og hvilken bank du bruker.

Angerettskjema kan hentes her

Varer kjøpt på www.illumsbolighus.no kan returneres eller byttes i våre fysiske butikker eller sendes i retur til følgende adresse:

Illums Bolighus Online
Att: DITT WEBNUMMER(F.eks. WEB12345)
Munkedamsveien 27
0251 Oslo

Unntak fra angeretten
Angreretten gjelder ikke for vare(r) som er fremstilt etter kunden spesifikasjoner eller som har fått ett tydelig personlig preg.  Angreretten gjelder heller ikke for forseglede varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, der forseglingen er brutt etter levering, eksempelvis håndklær, dyner, puter, sengetøy, laken, intimprodukter osv. Angerett gjelder heller ikke på forseglede medieprodukter (herunder bl.a. audio)
 


BYTTE OG RETUR
Varer kan returneres i butikk eller per post.  Ved retur kan kunden velge å bytte i andre varer eller å bli refundert beløpet. Dersom varen(e) ønskes returnert per post, må kunden selv dekke kostnader til returporto. Retur av varer enten ved bruk av bytterett eller angrerett forutsetter at varen(e) som returneres ikke er brukt og returneres tilbake i original emballasje uten skader. 

Varer kan returneres i butikk eller ved å sende de til følgende adresse:

Illums Bolighus Online
Att. DITT WEBNUMMER(F.eks. WEB12345)
Munkedamsveien 27
0251 Oslo

Ta med eller legg ved fakturakopi eller gyldig byttemerke.


FORBEHOLD OM BILDEGJENGIVELSE
PC skjermer kan være innstilt forskjellig og variere i størrelse. Derfor kan fargegjengivelse variere i stor grad. Illums Bolighus kan ikke garantere at de fargene du ser på din skjerm avspeiler den nøyaktige fargen varen har.

Illums Bolighus prøver likevel å beskrive varen så godt som mulig. Du er alltid velkommen til å kontakte Illums Bolighus sin kundeservice for mer informasjon.


MEDLEMSKAP I ILLUMS BOLIGHUS NO1 KUNDEKLUBB
Du kan melde deg inn i Illums Bolighus No1 kundeklubb ved å opprette en profil under meny-valget ”Kundeservice” på illumsbolighus.no eller å melde deg inn i ett av Illums Bolighus sine varehus.
Når du melder deg inn ber vi deg opplyse navn, e-postadresse, postnummer, mobiltelefonnummer og fødselsdato. Du bestemmer selv hvilken informasjon du vil oppgi. Du får imidlertid ikke e-post hvis Illums Bolighus ikke har fått denne informasjonen.  Dette innebærer også at du ikke vil få tilsendt bonussjekk på epost.

Dersom du har opplyst din e-postadresse ved innmelding i Illums Bolighus No1, samtykker du til at Illums Bolighus kan sende deg nyhetsbrev og bonussjekken din hvis du har opptjent mer enn 300 bonuspoeng ved oppgjørstidspunktet den 30.09 per e-post.

Det er gratis å være medlem av Illums Bolighus No1. Lojalitetsfordelen er:
-          10% rabatt på alle kjøp året rundt som opptjenes som bonuspoeng
-          Bonuspoengene utbetales på en årlig bonussjekk som du mottar i november
-          Invitasjoner til spesielle arrangementer og utstillinger som f.eks tidlig salg og vernissager osv.
-          Tips om nyheter, trender, kampagnepriser og mye mer

Spørsmål vedrørende NO1 kundeklubb kan rettes til no1@illumsbolighus.no


PERSONVERN
Når du registrerer deg som medlem hos Illums Bolighus No1, handler via illumsbolighus.no eller aksepterer å motta nyheter på e-post meddeler du Illums Bolighus personlige opplysninger som f.eks. navn, adresse, e-postadresse, telefonnummer og fødselsdato.

Illums Bolighus samler dessuten inn opplysninger om brukerne deres på illumsbolighus.no via cookies.

Dersom du ønsker å endre eller har spørsmål om opplysningene dine kan du kontakte vår kundeservice på telefon (+47) 22 01 55 10(Hverdager mellom 10.00-16.00) eller send en epost til post@illumsbolighus.no.


EE-AVFALL
Vi tar imot ditt EE-avfall. Elektriske produkter inneholder miljøskadelige stoffer og skal ikke kastes sammen med annet avfall. Vi tar gratis imot produkter av samme kategori som vi selger, uavhengig av merke og hvor produktet er kjøpt.


KONTAKT
Henvendelser vedrørende nettbutikk og kjøp på nett: online@illumsbolighus.no
Henvendelser vedrørende No1: no1@illumsbolighus.no
Andre henvendelser: post@illumsbolighus.no
Telefon: (+47) 22 01 55 10

 

 

 

 

 
printlogo
Vi bruker cookies for å gi deg et brukervennlig nettsted. Les mer Ok