TOP

KJØPSVILKÅR FOR HANDEL SOM PRIVATKUNDE

Disse kjøpsbetingelsene er gjeldende for kjøp på www.illumsbolighus.no og ved andre fjernsalgsavtaler f.o.m. 13. juni 2014.


GENERELLE OPPLYSNINGER  

Illums Bolighus Norge AS

Org.nr. 9930 75930

Haakon VIIs gate 10

0161 Oslo

post@illumsbolighus.no

Konto.nr. 8101.23.85862

Telefon (+47) 22 01 55 10

Etablert i 1941

 

KJØPSAVTALEN

Etter at Illums Bolighus har registrert din ordre vil du motta en ordrebekreftelse. Alle bestillinger tar forbehold om vårt varelager og forutsetter at Illums Bolighus aksepterer din ordre. Kjøpsavtalen er først inngått når Illums Bolighus har akseptert din ordre.

Dersom varen du har bestilt er utsolgt vil du få beskjed om dette, da leveringstid kan påløpe. Du vil også få beskjed dersom varen(e) er produsert i begrenset opplag og ikke lenger kan skaffes. Illums Bolighus tar forbehold om utgåtte varer.

Bestillingsvarer har noe lenger leveringstid. Vi vil kontakte deg med estimert leveringstid når vi har mottatt din ordre.

Du kan annullere bestillingen din etter eget ønske med forbehold mot annen avtale mellom deg og Illums Bolighus. Illums Bolighus forbeholder seg retten til å avvise en ordre dersom kunden har misbrukt ordningen gjentatte ganger i en slik grad at det har skapt unødvendig stor arbeidsmengde å håndtere bestillingene.

BESTILLINGSVARER

Bestillingsvarer kan ikke returneres.

Dette kan f.eks. være stoler, spisebord, sofaer, gulvtepper, og andre møbler som bestilles på forespørsel. Er du usikker på størrelse, materialer, farger eller lignende, er du alltid velkommen til å kontakte oss, slik at vi kan hjelpe deg.

Om du avbestiller din ordre, vil vi beregne et avbestillingsgebyr på 25% av varens pris.

PRISER

Alle priser er oppgitt i NOK inkl. merverdiavgift. Prisene inkluderer ikke fraktavgift. Eventuell fraktavgift pålegges ved utsjekk i kassen. Illums Bolighus kan til enhver tid endre prisene på nettsiden. Prisjusteringer vil ikke pålegges bestillinger som Illums Bolighus allerede har sendt ordrebekreftelse på. 

llums Bolighus tar i alle henseender forbehold om pris- og trykkfeil på nettsiden.

SIKKER BETALING

Du kan betale med følgende betalingskort:

VISA, VISA Electron, EURO/Mastercard og Diners.

Illums Bolighus benytter seg av betalingsformen PayEx. Denne betalingsformen innebærer at beløpet reserveres på din konto straks Illums Bolighus har akseptert din ordre. Beløpet trekkes imidlertid ikke fra din konto før varen er klar til avhenting eller sendes til deg. Illums Bolighus er ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser eller manglende levering som følge av at betalingskortet blir avvist. Dersom betalingskortet blir avvist forbeholder Illums Bolighus seg retten til å annullere din bestilling.

Dersom Illums Bolighus ikke kan akseptere din bestilling av hensyn til pris- eller trykkfeil eller andre grunner, vil reservasjonen på ditt betalingskort heves. Pengene vil da bli fristilt på din konto i løpet av kort tid. Tiden kan likevel variere noe avhengig av hvilket kredittkort du har brukt og hvilken bank du bruker.

PayEx sin driftsplattform behandler dine betalingsopplysninger i samsvar med den internasjonale sikkerhetsstandarden PCI DSS. For å opprettholde denne sikkerhetsstandarden bruker Illums Bolighus SSL(Secure Sockets System) til å kryptere all informasjon som oppgis i forbindelse med bestillingen din.

Du kan betale med Klarna, som tilbyr følgende betalingsmetoder: 

Få varene først, betal senere med Klarna. Se vilkår for betaling med faktura her.

Del opp med Klarna. Se vilkår for delbetalinger her.

Alle vilkår og betingelser for bruk av Klarna finnes her.

FORBEHOLD

Vi gjør alt vi kan for å sikre at priser, tilbud, designnavn, leverandørnavn og annen informasjon står korrekt på hjemmesiden vår. Vi tar likevel forbehold om pris- og stavefeil samt avgiftsendringer. Om vi oppdager en prisfeil i forbindelse med at du foretar et kjøp på nettet, kontakter vi deg snarest for å opplyse om dette.

Tilgodebevis, gavekort eller bonussjekker kan ved ekstra ordinære tilfeller ikke brukes. Tilgodebevis kan dessverre ikke brukes i nettbutikken.

HENTING OG LEVERING

Henting av ordre fra nettlager

Når bestillingen din er klar til avhenting vil du motta en bekreftelse på epost. Denne eposten må fremvises ved henting sammen med gyldig ID.

Illums Bolighus forbeholder seg retten til å kansellere ordren dersom den ikke er avhentet innen 30 dager fra melding om henteklar ordre er sendt - dette gjelder kun om ikke annet er avtalt. Dette gjelder ikke ordre som er bestilt igjennom Click & Collect.

Henting av ordre fra Click & Collect

Når bestillingen din er klar til henting vil du motta en bekreftelse på epost. Denne eposten må fremvises ved henting sammen med gyldig ID.

Illums Bolighus forbeholder seg retten til å kansellere ordren dersom den ikke er avhentet innen 7 dager fra melding om henteklar ordre er sendt - dette gjelder kun om ikke annet er avtalt.

Levering i Norge

Levering skjer vanligvis 2-7 arbeidsdager etter at din bestilling er godkjent. Leveringstidene kan ikke garanteres og må anses som veiledende. Illums Bolighus tar ikke ansvar for forsinkelser. Dersom en vare ikke kan leveres som forventet vil du bli kontaktet og motta ny forventet leveringstid. For utsolgte varer med kort leveringstid (<10 dager) vil du ikke bli kontaktet. Ved lengre leveringstid vil du motta informasjon om forventet leveringstid. Frakt innenfor Norge er beregnet fra 85 kr. Dette gjelder ikke for fraktfrie kampanjer. 

Pakker som ikke får plass i en postkasse vil bli lagt hos din nærmeste postutlevering. Du vil få en hentemelding med 14 dagers hentefrist. Etter dette vil pakken bli sendt tilbake til Illums Bolighus. For uavhentede pakker forbeholder Illums Bolighus seg retten til å kansellere ordren.

SKATTER, AVGIFTER OG TOLL

Varer som skal sendes til utlandet kan bli pålagt ulike skatter, avgifter og toll. Illums Bolighus er ikke ansvarlig for eventuelle skatter, avgifter og toll som blir pålagt kundens bestilling ved sending til utlandet.

SPORING AV FORSENDELSER

Etter at Illums Bolighus har godkjent din ordre vil du få tilsendt et sporingsnummer på e-post. En forsendelse kan normalt spores 12 timer etter at sporingsnummeret er mottatt. Med sporingsnummeret kan du følge varen fra den blir sendt og til den ankommer leveringsstedet.

Ved spørsmål vedørende leveringen kan du kontakte Illums Bolighus sin kundeservice på telefon (+47) 22 01 55 10 (Hverdager mellom 10.00-16.00) eller til send en epost til online_oslo@illumsbolighus.no

UNDERSØKELSE AV VAREN

Etter at du har mottatt varen(e) skal du så snart som mulig undersøke om leveringen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om varen(e) har feil eller mangler, og om varen(e) har blitt skadet i transport. 

For møbler som leveres på dør skal eventuelle transportskader meldes til sjåføren før eventuelle fraktpapirer signeres slik at skaden(e) blir registrert hos transportfirmaet. Deretter skal du så snart som mulig gi beskjed til Illums Bolighus.

TRANSPORTSKADER

Dersom en vare ankommer skadet skal eventuelle transportskader meldes til sjåføren før eventuelle fraktpapirer signeres slik at skaden(e) blir registrert hos transportfirmaet. Deretter skal du så snart som mulig gi beskjed til Illums Bolighus. Alle skader skal dokumenteres med bilde(r) eller video. Dette gjelder også ødelagt emballasje ved transportskader. Dokumentasjon på skade(r) legges ved eller leveres med henvendelsen.

Dersom du har fått varen tilsendt vil returseddel bli sendt på e-post. Deretter settes fraktseddelen på returemballasjen og pakken avleveres ved nærmeste postkontor. Skader kan også meldes inn i butikk. Det anbefales likevel å sende inn bilde(r) eller video av skadene før man kommer til et av våre varehus med varen. Du kan melde inn reklamasjon ved å sende en mail til post@illumsbolighus.no med bilde(r) eller video.

REKLAMASJON

Alle varer kjøpt hos Illums Bolighus og på illumsbolighus.no er omfattet av lov om forbrukerkjøp, hvilket fastsetter to års reklamasjonsrett. Denne reklamasjonsretten forlenges til fem år dersom varen er ment til å vare vesentlig lengre. Reklamasjonsrett innebærer at du som kunde kan fremme krav om avhjelp som følge av mangler ved en vare. En mangel er et avvik mellom det som er levert og det som med rimelighet kan anses som avtalt eller klart forutsatt etter kjøpsavtalen.

I vurderingen av om det foreligger en mangel ved en vare tas forhold som feil bruk, manglende vedlikehold, osv i betraktning. Skader som følge av normal slitasje og uaktsom bruk er ikke mangler og derfor ikke avhjelpsberettiget.

For varer som er tilsendt skal du undersøke disse og melde tilbake til Illums Bolighus innen rimelig tid dersom forsendelsen er skadet når du mottar den eller varen ikke er det som er beskrevet på ordrebekreftelsen.

Ved reklamasjoner eller transportskader kan du kontakte Illums Bolighus i Haakon VIIs gate 10 i Oslo, vår kundeservice på tel. (+47) 22 01 55 10(Hverdager mellom 10.00-16.00) eller send en epost til post@illumsbolighus.no


Den mangelfulle, skadde eller feilleverte varen skal returneres til Illums Bolighus på Håkon VIIs gate 10 i Oslo eller til denne adressen:

Illums Bolighus Online

Att. DITT WEBNUMMER(F.eks. NO_12345678)

Håkon VII's gate 10

0161 Oslo


Ta med eller legg ved fakturakopi ved reklamasjoner.

Illums Bolighus refunderer fraktomkostninger som er forbundet med retur dersom reklamasjonen godkjennes som avhjelpsberettiget.

GARANTI

Garanti som gis av produsenten gir deg rettigheter i tillegg til de rettighetene du allerede har i samsvar med ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i dine rettigheter.

ANGRERETT

Ved kjøp på nett har du som kunde rett til å angre kjøpet ditt etter angrerettlovens bestemmelser. Illums Bolighus tilbyr sine kunder 30 dagers angrerett. Angreretten løper fra den dagen melding om henteklar ordre er sendt. Angreretten kan benyttes både ved retur av varer per post eller retur i butikk mot fremvisning av fakturakopi eller gyldig byttemerke. Medfølgende din bestilling er et angrerettskjema som skal fylles ut og leveres eller sendes med returen. Angrerett innebærer at kunden kan få refundert det beløpet de returnerer varer for eksklusive leveringsfrakten. Illums Bolighus refunderer ikke fraktkostnader som er forbundet med returen. 

For å gjøre returen og oppgjøret så lett og behagelig som mulig har vi listet opp noen punkter om retur av varer som det er verdt å merke seg i forkant av returen.

  • Vi anbefaler varsom håndtering av alle varer. Dette fordi varer som returneres ikke skal være brukt og emballasjen skal være i samme stand som da du mottok den. 
  • Emballasje kan åpnes og varen kan undersøkes, men varen skal ikke være brukt.
  • Eventuell forsegling på varer skal ikke være brutt. 
  • Ved retur av elektriske artikler (herunder lamper, audio, kjøkkenmaskiner osv) skal disse ikke ha blitt tilkoblet strøm.

Dersom en vare blir returnert skadet eller med skadet eller uoriginal emballasje forbeholder Illums Bolighus å gjøre en forholdsmessig reduksjon av returbeløpet basert på varens verdireduksjon i samsvar med angrerettloven § 25(3). For slike returer opererer Illums Bolighus med tilsvarende standardiserte satser for slike situasjoner.

  • For skadet eller uoriginal emballasje reduseres refusjonen med 25 %.
  • For skadet eller ødelagt vare reduseres refusjonen med 50 %.


Når returen er godkjent av Illums Bolighus, betaler vi tilbake beløpet eksklusive leveringsfrakt etter et eventuelt fratrekk for verdireduksjon til det betalingskortet du har betalt med. Returneres varen til Illums Bolighus i Håkon VIIs gate 10 i Oslo, Strandgaten 20 i Bergen eller Kirkegata 2 i Stavanger, overføres beløpet til ønsket konto. Vær oppmerksom på at det kan gå litt tid før beløpet er tilgjengelig på kontoen din. Dette avhenger av hvilket kredittkort du har brukt og hvilken bank du bruker.

Angerettskjema kan hentes her:


Varer kjøpt på www.illumsbolighus.no kan returneres eller byttes i våre fysiske butikker eller sendes i retur til følgende adresse:

Illums Bolighus Online

Att. DITT WEBNUMMER(F.eks. NO_12345678)

Haakon VIIs gate 10

0161 Oslo

Unntak fra angeretten

Angreretten gjelder ikke for vare(r) som er fremstilt etter kundens spesifikasjoner eller som har fått et tydelig personlig preg. Eksempler på dette er om du bestiller en sofa, stol eller varer som ikke føres på lager, med et spesifikt stoff eller materiale som produseres etter dine ønsker. Angreretten gjelder heller ikke for forseglede varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, der forseglingen er brutt etter levering, eksempelvis håndklær, dyner, puter, sengetøy, laken, intimprodukter osv. Angerett gjelder heller ikke på forseglede medieprodukter (herunder bl.a. audio).

BYTTE OG RETUR

Varer kan returneres i butikk eller per post. Ved retur kan kunden velge å bytte i andre varer eller å bli refundert beløpet. Dersom varen(e) ønskes returnert per post, må kunden selv dekke kostnader til returporto. Retur av varer enten ved bruk av bytterett eller angrerett forutsetter at varen(e) som returneres ikke er brukt og returneres tilbake i original emballasje uten skader. 


Varer kan returneres i butikk eller ved å sende de til følgende adresse:

Illums Bolighus Online

Att. DITT WEBNUMMER(F.eks. WEB12345)

Håkon VIIs gate 10

0161 Oslo


Ta med eller legg ved fakturakopi eller gyldig byttemerke.