Fra moodboard til opplevelsesunivers

Det er ofte at forbipasserende stopper foran Illums Bolighus’ butikkvinduer og at butikkbesøkende går på oppdagelse i de forskjellige avdelingenes utstillinger. Det er nok dog de færreste som videre tenker over hvordan de årlige temaene blir til, eller at et dyktig dekorasjonsteam reiser rundt i alle Illums Bolighus-butikker for å sikre at alle Illums Bolighus-kunder i Norden blir ønsker velkommen av samme Illums Bolighus-stemning. 

Vi har fått lov til å komme bak kulissene med VM Manager Martin Graae, til en snakk om årets sommertema og forberedelsene som ligger bak – fra et todimensjonelt moodboard til et overdådig opplevelsesunivers.  

Hvordan ser en normal arbeidsuke ut for deg?

”Den ser nok ut som de fleste andres, dog med litt flere reiser. Det er mye planlegging og koordinering i forkant av et nytt vindustema. Ved slutten av året går den kreative prosessen med å finne neste års temaer i gang, deretter blir mine tanker visualisert på moodboards. I forkant av et vindusskifte går den konkrete planleggingen i gang, og når et tema først er implementert i en butikk, så tar vi det videre til de 15 andre og gjør det samme.” 

Hva er det viktigste ved et nytt tema?

”Det skal være nytt og det skal få folk til å stoppe opp. Det skal ha en ”wow-faktor” på en eller annen måte. Det kan være at hele vinduet er blått, eller at godterifargede podier dreier rundt eller at det flyr sølvballonger rundt i hele vinduet. Det skal være tredimensjonelt, slik at man kan gå forbi mange ganger og hver gang oppdage noe nytt. Det handler om å skape et lite opplevelsesteater.” 

Hvor får du din inspirasjon fra? 

”Inspirasjon er vanskelig, for den kan ikke tvinges fram. Jeg har alltid mine antenner ute og er observant, jeg vil gjerne påvirkes og overraskes av mine omgivelser og av verden. Det kan være arkitekturen i Paris sine gater eller fargen på en blomst i mitt vakre sommerhus. Jeg ser selvfølgelig også på globale trender og tendenser, for det er viktig at vi er aktuelle og ikke gjentar oss selv.”  

Hvordan vil du beskrive årets sommertema?

”Bryllupstemaer er av natur alltid lyse og lette. I fjor var det lyse blålige toner, men i år var det viktig for meg at det 100% representerte det som Skandinavis kan og det som Illums Bolighus kan. Heldigvis går den skandinaviske minimalismen hånd i hånd med Illums Bolighus’ dna. I år er alt helt hvitt med et innslag av lyst tre. Det er innbydende og inviterer til overskudd og ro, noe de fleste brudepar har bruk for i en tavel tid mot den store dagen.”

Aktuelt moodboard

Zen

Det skandinaviske lyset er noe helt spesielt. Skånsomt og skjørt beveger det seg i blålige toner. Er man ved kysten blandes det med sandens hvite og grålige nyanser. Vi har latt oss inspirere av nettopp den fargeskalaen i sarte og utvaskede toner, som forener blått, natur, grønt og grått. Drøm deg vekk i linets mykhet, som står i kontrast til glass og matt porselen.